Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Bardziej sprawne, wszechstronne, wydajne...

Nowe kompaktowe ładowarki gąsienicowe
25.09.2015 00:00:00
Kompaktowe ładowarki gąsienicowe to zazwyczaj dość uniwersalne maszyny, które mogą być wykorzystywane do różnych prac. Producenci wprowadzają do ich napędu coraz mocniejsze silniki, spełniające normy emisji spalin Stage IIIB i Stage IV (UE), w wielu przypadkach bez stosowania filtra cząstek stałych (DPF). Nowe maszyny zazwyczaj są bardziej wydajne.
W ostatnim czasie na rynku pojawiły się nowe modele takich maszyn, m.in. marek Bobcat, CAT i Volvo.
Bobcat T450 - zwiększona sprawność
Bobcat poszerzył swoją ofertę kompaktowych ładowarek gąsienicowych, wprowadzając na rynek model T450. Zapełniająca lukę między modelami T110 i T590, pozostawioną przez wycofany z rynku model T140, ładowarka T450 posiada znacznie większą moc i układy hydrauliczny i hydrostatyczny o zwiększonej sprawności, co przekłada się na wzrost wydajności pracy.
Produkowana w zakładzie Bobcat w Dobris w Czechach ładowarka T450 jest napędzana silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem Bobcat D24 o mocy 61 KM, który zapewnia moc o 25% większą niż w przypadku ładowarek T140, dzięki czemu nowa maszyna charakteryzuje się największą wydajnością i najlepszym stosunkiem mocy silnika do masy w swojej klasie. Silnik jest zgodny z normą IIIB dzięki zastosowaniu technologii EGR (system recyrkulacji spalin) i DOC (układ utleniania katalitycznego) bez konieczności użycia DPF (filtr cząstek stałych).
Dzięki zwiększeniu ciśnienia w układzie hydraulicznym i wynikającej z niego większej wydajności osprzętu ładowarka charakteryzuje się niezwykłą wydajnością. Można do niej podłączyć ponad 80 różnych rodzajów osprzętu, a opcjonalne wyposażenie obejmuje tylny pomocniczy układ hydrauliczny oraz 7-pinowe złącze ACD. Model T450 wyposażany jest standardowo w ramę montażową Bob-Tach do szybkiej zmiany osprzętu. Dostępny jest również system Power Bob-Tach umożliwiający zmianę osprzętu innego niż hydrauliczny za pomocą przełącznika w kabinie.
Znamionowa nośność operacyjna wyposażonej w ramiona wysięgnikowe o obrotowej ścieżce podnoszenia ładowarki T450 została zwiększona z 642 kg do 665 kg, podczas gdy masa robocza została zmniejszona z 2.990 kg do 2.789 kg. Dzięki kompaktowym wymiarom i mniejszej masie ładowarkę tę można bez problemu transportować na przyczepie ciągniętej przez mały samochód dostawczy, auto z napędem 4x4 czy pojazdy ATV.
Model T450 posiada tę samą kabinę nowej generacji, jaka jest montowana w niedawno wprowadzonej na rynek ładowarce S450 ze sterowaniem burtowym oraz we wszystkich większych ładowarkach kompaktowych Bobcat nowej generacji. Kabina wyposażona jest w największe dostępne w maszynach tej wielkości drzwi. Pełna kabina umożliwia pracę również poza sezonem.
Charakteryzująca się przestronnym wnętrzem i zapewniająca widoczność dokoła maszyny kabina, może zostać wyposażona w system ciśnieniowy oraz układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). Firma Bobcat jako jedyna na rynku oferuje tego typu rozwiązania dla ładowarek gąsienicowych tej wielkości.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje zaawansowany system sterowania (ACS) oraz system przełączanego sterowania joystickami (SJC). W przypadku systemu SJC joysticki sterujące pracą układu hydraulicznego, unikatowe rozwiązanie w maszynach tej wielkości, zamontowane są na fotelu operatora, co zapewnia większą wygodę sterowania i kontrolę nad ładowarką. Dostępny jest napęd dwuzakresowy umożliwiający szybszą jazdę ładowarką, co jest przydatne zwłaszcza podczas pracy na dużym obszarze.
Jak wszystkie maszyny kompaktowe Bobcat, ładowarka T450 została stworzona z myślą o długiej pracy w wymagających warunkach oraz minimalnych wymaganiach w zakresie konserwacji. W celu maksymalnego wydłużenia czasu pracy maszyny i usprawnienia serwisowania ładowarkę wyposażono w wentylator SmartFAN z napędem hydraulicznym - opatentowany dwustrumieniowy system chłodzenia pobierający zimne, czyste powietrze znad silnika i wydmuchujący gorące powietrze z przedziału silnika na zewnątrz poprzez dwa wywietrzniki znajdujące się po bokach maszyny.
Silnik zamontowany jest poprzecznie, co gwarantuje optymalny rozkład masy i pełny, bezpośredni dostęp do wszystkich elementów wymagających serwisowania.
Maszyna została zaprojektowane zarówno z myślą o dużej sprawności na miękkim lub błotnistym podłożu i piasku, jak również na nierównym terenie. Dedykowane gumowe gąsienice zapewniają dobrą przyczepność, ułatwiają poruszanie się po miękkim terenie oraz gwarantują mały nacisk na podłoże, dzięki czemu ładowarka jest niezwykle sprawna na każdym podłożu.
Cat 963K - jeszcze bardziej wszechstronna
Ładowarka gąsienicowa jest od dawna traktowana jako maszyna, która może być używana do wszystkich prac, dlatego często jest pierwszą maszyną, która pojawia się na miękkim i mokrym terenie. Nowy model Cat 963K nadal zapewnia legendarną już wszechstronność, a jednocześnie wyższą o 10-30% wydajność paliwową i ulepszone działanie. Unowocześniono też jej kabinę i wprowadzono rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, dzięki czemu operator pracuje w komfortowych warunkach. Model 963K spełnia wymogi norm Stage IV (UE).
Model 963K jest napędzany przez silnik Cat C7.1 ACERT o mocy 193 KM, mający wyższą sprawność paliwową niż używany w poprzednim modelu. Tryb Eco Mode automatycznie redukuje prędkość obrotową silnika przy jednoczesnym utrzymywaniu zadanej prędkości jazdy, gdy maszyna pracuje pod niewielkim obciążeniem. Połączenie wyższej sprawności silnika i trybu Eco Mode pozwala obniżyć zużycie paliwa o 10-30% w porównaniu z modelem 963D. Ważne jest także wydajne zużywanie płynu DEF - wynoszące przeciętnie od 2,5 do 3% zużycia paliwa.
Nowa maszyna może pracować ze zwiększoną produktywnością, gdy jest wyposażona w łyżkę o udoskonalonej charakterystyce utrzymywania materiału, która umożliwia przemieszczanie o 5% więcej materiału na godzinę. W celu zwiększenia wszechstronności ładowarka może być wyposażona w szybkozłącze Fusion, które pozwala z łatwością użytkować widły, łyżki itp. z innych ładowarek i maszyn kompatybilnych z systemem Fusion.
System telematyczny Product Link jest zintegrowany z układami modelu 963K, dzięki czemu użytkownik dysponuje łatwym dostępem do bieżących informacji, takich jak lokalizacja maszyny, liczba godzin pracy, zużycie paliwa, czas pracy silnika na biegu jałowym i kody zdarzeń poprzez internetowy interfejs użytkownika VisionLink.
Silnik C7.1 ACERT jest wyposażony w dwie turbosprężarki, przez co maszyna lepiej reaguje na zmiany obciążenia. Inteligentniejsze zarządzanie przenoszeniem mocy zastosowane w modelu 963K przekłada się na bardziej płynne reakcje osprzętu roboczego i układu kierowniczego oraz wyższą niż w poprzednim modelu sprawność układu kierowniczego. Przenoszenie mocy na podłoże przebiega sprawniej, a charakterystyka jest dopasowana do prowadzonych prac, co przekłada się na lepsze przyspieszanie i krótsze cykle robocze. Rozwiązania takie jak układ hydrauliczny wykrywający obciążenie i siłowniki z czujnikami położenia dodatkowo podnoszą precyzję pracy i jakość reakcji maszyny.
W kabinie wprowadzono rozwiązania podnoszące komfort pracy, takie jak fotel amortyzowany, regulowane podłokietniki i elementy sterujące oraz udoskonalony układ klimatyzacji. Natężenie hałasu powstającego podczas pracy silnika jest niższe niż w modelu 963D.
Układ kierowniczy może być obsługiwany za pomocą dźwigni w układzie V lub joysticka, aby operator mógł dobrać konfigurację do swoich preferencji. Funkcja wyboru odwzorowania elektrohydraulicznego pozwala ustawić reakcję osprzętu (dokładna, normalna lub zgrubna), toteż operator może pracować zgodnie z własnymi preferencjami, a maszyna jest dostosowywana do poszczególnych zadań.
Technologia oczyszczania gazów spalinowych, zgodna z wymogami normy Stage IV, działa automatycznie i nie wymaga przerywania prac na czas regeneracji. Wlew płynu DEF jest dostępny z poziomu podłoża i znajduje się obok zbiornika paliwa, aby ułatwić dostęp.
Zwiększone zostało także bezpieczeństwo operatora. Dodatkowe uchwyty i stopnie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, zarówno z przodu, jak i z tyłu gąsienic.
Volvo serii C - wyższa wydajność
Rodzina wysokowydajnych miniładowarek serii C firmy Volvo Construction Equipment, w skład której wchodzą różnorodne modele, takie jak MC60C i MC70C z podnoszeniem radialnym oraz MC95C i MCT85C z podnoszeniem pionowym, została wzbogacona o cały szereg funkcji, w tym silnik zgodny z normą Stage IIIB.
Dzięki zastosowaniu chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR), układu paliwowego typu common rail o ciśnieniu do 2.000 bar oraz turbosprężarki o stałym kącie ustawienia łopatek, silnik nie wymaga filtra cząstek stałych. Układ paliwowy common rail pozwala uzyskać wyższe ciśnienie paliwa, a także umożliwia elektroniczne sterowanie wtryskiem. Wszystko to niesie z sobą korzyści w postaci niższych kosztów posiadania oraz wyeliminowania dodatkowego zapotrzebowania na serwis urządzenia do oczyszczania spalin.
Zmodernizowane modele Volvo serii C osiągają imponujący moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej silnika w porównaniu z podobnymi maszynami. W połączeniu z automatycznym biegiem jałowym pozwala to obniżyć zużycie paliwa o 10%. Wśród innych ulepszeń można wymienić poprawiony przepływ powietrza, zmodernizowane odbojniki i stożek centrujący ładowarki oraz opcjonalny wentylator dwukierunkowy.
Funkcja automatycznego biegu jałowego powoduje, że silnik samoczynnie przechodzi na bieg jałowy, jeśli w ciągu pięciu sekund nie zostaną użyte żadne elementy sterowania.
Dla użytkowników, którzy pracują w warunkach wyjątkowo dużego zapylenia, polecany jest wentylator dwukierunkowy, który co 30 minut odwraca na 5 sekund kierunek przepływu powietrza. Funkcja ta skraca czas czyszczenia układu chłodzenia, jednocześnie eliminując ryzyko przegrzania.
Obecnie operator może też wybrać jeden z trzech poziomów czułości elementów sterowania, zależnie od wymaganej prędkości i precyzji działania. Może on również wybrać schemat sterowania ISO lub H.
Rodzina miniładowarek serii C została zaprojektowana z myślą o maksymalnej trwałości. Złączki z gniazdem na pierścień o-ring (ORFS) w układzie hydraulicznym zapewniają w 100% szczelne połączenia, a mocne sworznie przegubowe ramienia ładowarki, które - według producenta - są większe i dzięki temu wytrzymalsze niż stosowane przez konkurencję, równomiernie rozkładają obciążenie na całym ramieniu, zapewniając bardzo długą żywotność.
Wszystkie ważne podzespoły są łatwo dostępne, dzięki odchylanej do przodu kabinie i dużej klapie serwisowej przedziału tylnego. Unikatowe pojedyncze ramię ładowarki i drzwi boczne umożliwiają operatorowi bezpieczne wysiadanie z kabiny bez potrzeby przechodzenia pod ładunkiem, a założenie podpór w postaci sprężyn gazowych nie wymaga pomocy drugiej osoby.
We wnętrzu przestronnej kabiny znajduje się łatwo dostępny schowek oraz gniazdo 12 V zlokalizowane pod lewym podłokietnikiem. Czytelny układ wskaźników znajdujących się w górnych narożnikach z przodu kabiny zapewnia ich łatwy odczyt, a poziom hałasu w otoczeniu operatora jest obniżony zarówno w wersji z daszkiem, jak i z zamkniętą kabiną.
Jednokolumnowe ramię ładowarki zastosowane w maszynach serii C z podnoszeniem pionowym jest pozbawione poziomej poprzeczki, która mogłaby ograniczać widoczność przez duże górne okno, które jest wsparte na wąskich słupkach konstrukcji ROPS. Duża szyba przednia służy także jako wyjście awaryjne. Jest ona dwa i pół razy większa od tradycyjnych tylnych wyjść awaryjnych. Z boku, przez całą długość kabiny biegną duże drzwi, dzięki czemu operator nie musi zmagać się z utrudniającą widoczność klatką z siatki. Drzwi otwierają się pod kątem 75 stopni, co zapewnia szybki i wygodny dostęp do wnętrza.
Wszechstronne miniładowarki serii C można wyposażyć w osprzęt z bogatego asortymentu firmy Volvo (w tym świdry, łyżki typu "6 w 1", urządzenia do kopania rowów, widły do palet, lemiesze spycharkowe, młoty hydrauliczne, chwytaki do odpadów i miotły), dzięki czemu można je przystosować do niemal każdego obszaru zastosowania.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.