Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Auto ostrzega i samo hamuje

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa Scanii
07.02.2014 00:00:00
Jesienią 2013 r. weszły w życie nowe uregulowania unijne. Niektóre rodzaje ciężarówek muszą być wyposażone w system Advanced Emergency Braking (AEB), który można określić, jako zaawansowany system awaryjnego hamowania oraz Lane Departure Warning (LDW) - system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.
Od listopada 2015 praktycznie wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki będą musiały mieć oba te systemy. Scania przygotowała już takie rozwiązania techniczne, które są wykorzystywane w ciężarówkach tej marki.
AEB - system unikania i ograniczania skutków kolizji
System Scania AEB wykorzystuje zamontowany z przodu pojazdu dalekosiężny radar oraz kamerę umieszczoną za szybą. Informacje z obu tych urządzeń są łączone z danymi z systemu sterowania silnika, obrotomierza, a także dodatkowymi danymi, np. o włączeniu wycieraczek.
System musi rozpoznawać ruchome i nieruchome obiekty przed ciężarówką, a jednocześnie nie powinien niepotrzebnie wszczynać alarmu, co denerwuje kierowcę i samo w sobie może być potencjalnie niebezpieczne, powodując zbędne hamowanie. Ocena sytuacji na autostradzie przy dużej prędkości wymaga szybkiego, inteligentnego przetwarzania informacji. Za rozwikłaniem tego problemu stoją wszechstronne testy i wyrafinowane rozwiązania konstrukcyjne.
Jak działa system?
Scania wykorzystuje pozbawiony ruchomych części radar z wieloma antenami, który mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu lub innego obiektu oraz jego względną prędkość. Kamera dostarcza danych o szerokości przeszkody, jej umiejscowieniu i rodzaju. Jeśli prędkość jest wyższa niż 14 km/h i system wykryje przeszkodę na drodze ciężarówki, najpierw sprawdza, czy kierowca panuje nad sytuacją. Czynnikami, które na to wskazują jest wciśnięcie pedału gazu lub hamulca. Może się okazać, że przed ciężarówką przejeżdża samochód, który kieruje się do znajdującego się z prawej strony zjazdu z autostrady. Lecz jeśli obiekt nadal jest przed ciężarówką, a kierowca nie reaguje, system uruchamia alarm. Najpierw za pomocą sygnału dźwiękowego połączonego z komunikatem o ryzyku kolizji, który jest pokazywany na wyświetlaczu. Równocześnie aktywuje się system wspomagania nagłego hamowania, który pomoże zwiększyć jego skuteczność poprzez wzmocnienie czułości pedału hamulca. O ile kierowca dalej jest bezczynny, system rozpoczyna hamowanie, któremu towarzyszy włączenie świateł stopu. Chodzi głównie o zwrócenie uwagi kierowcy. Hamowanie zaczyna się mniej więcej po pokonaniu połowy drogi od chwili pierwotnego zaalarmowania kierowcy.
Jeśli ostrzeżenia nie pomagają, a określony próg między odległością, a względną prędkością obiektu został przekroczony, AEB rozpoczyna automatycznie pełne, awaryjne hamowanie. Nawet jeśli kolizja jest nie do uniknięcia, hamulce działają z całą siłą, aby ograniczyć jej skutki. Oczywiście na skuteczność hamowania mają wpływ dodatkowe czynniki, takie jak stan nawierzchni czy rodzaj i stan opon ciężarówki.
Wprowadzenie systemu AEB zostało poprzedzone wszechstronnymi testami. Zanim dojdzie do pełnego hamowania, kierowca ma kilka możliwości przejęcia kontroli nad pojazdem. Naturalnie cała procedura zostaje wstrzymana, gdy przeszkoda usunie się z toru jazdy ciężarówki lub zwiększy swoją prędkość. Na przykład gdy jadący z przodu samochód przyspieszy i oddali się.
Odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy
Nowoczesna technika nie wyręcza kierowcy. W razie ryzyka kolizji prowadzący może wcisnąć gaz na trzy sekundy, aby załączył się kickdown i wyprzedzić lub ominąć przeszkodę. Może też rozpocząć hamowanie lub włączyć kierunkowskaz, co system zinterpretuje jako przyjęcie ostrzeżenia do wiadomości.
System można wyłączyć, a potem znów włączyć przyciskiem na tablicy rozdzielczej. W określonych warunkach kierowca może to uznać za konieczne. Żółta kontrolka informuje, gdy AEB nie działa. Po każdym uruchomieniu silnika kluczykiem system załącza się automatycznie.
Producent przestrzega, że AEB nie gwarantuje, że nigdy nie dojdzie do najechania na tył auta stojącego w korku. Nie może przewidzieć ruchu wokół oraz intencji kierowcy. Najlepszy system nie zastąpi doświadczenia i rzeczowej oceny sytuacji. Lecz jeśli człowiek utracił kontrolę z powodu zmęczenia lub nagłej choroby, AEB może zapobiec kolizji lub zmniejszyć jej skutki.
Poza określonymi wyjątkami AEB może znaleźć się w wyposażeniu wszystkich dwu- i trzyosiowych ciężarówek Scania. Jego montaż nie wymaga zamówienia jakichkolwiek dodatkowych opcji. Ponieważ jednak zawiera on w sobie komponenty innych urządzeń, takich jak Adaptive Cruise Control (ACC) oraz Lane Departure Warning (LDW), z punktu widzenia użytkownika i ponoszonych przez niego kosztów, najkorzystniejsze jest zamówienie go wraz z innymi systemami wspomagającymi jazdę.
LDW - nowość w ciężarówkach Scania
Główną częścią systemu ostrzegającego przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu jest kamera zamontowana za przednią szybą. W najnowszej wersji jest nie tylko mniejsza, ale lepiej odczytuje poziome oznaczenia na jezdni, posługując się bardziej zaawansowanym algorytmem przetwarzania obrazu. Według producenta doskonale rozpoznaje również pojazdy. Odczyt danych z kamery pozwala ocenić czy ciężarówka zjeżdża z pasa przypadkiem, czy tego właśnie chce kierowca.
System uwzględnia włączenie lub nie włączenie kierunkowskazu, kąt zjeżdżania z pasa oraz kąt skrętu kierownicy. Jeśli oceni, że pojazd zmienia kierunek bez wiedzy kierowcy, odzywa się dźwięk ostrzegawczy w głośnikach po stronie, w którą zbacza pojazd. LDW jest dostępny we wszystkich ciężarówkach Scanii, niezależnie od zastosowanej kabiny.
System jest przeznaczony głównie do pracy na autostradzie, gdzie zwykle są wyraźne oznaczenia poziome. Aktywuje się przy prędkości powyżej 60 km/h, a włącza go każde przekręcenie kluczyka w stacyjce. Kierowca może wyłączyć LDW przyciskiem w kabinie. Wówczas zapala się odpowiednia kontrolka. W określonej sytuacji, np. gdy na drodze zalega śnieg lepiej jest wyłączyć system, niż słuchać niepotrzebnych ostrzeżeń.
Staranny wybór
Przy zapobieganiu niechcianej zmianie toru jazdy na prostej i w zakrętach system Scania LDW zwraca uwagę na różne symptomy, które umożliwiają właściwą ocenę zagrożenia, w tym aktywność kierowcy. Użycie hamulca czy włączenie kierunkowskazu podczas wyprzedzania oznajmia, że kierowca nie śpi i nie trzeba wysyłać sygnału ostrzegawczego.
- System już wcześniej był skuteczny, ale zastosowanie dostępnej dziś techniki znacząco zwiększyło precyzję jego działania - mówi Mikael Lindberg odpowiedzialny za rozwój LDW. - Z naszych testów drogowych płyną doniesienia, że kierowcy nie wyłączają już systemu.
Podobnie jak inne urządzenia pomocnicze, LDW nie chroni w pełni przed wypadkami. Kierowca jest odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu i stosowanie się do zasad ruchu drogowego.
- Trudno sprawdzić, ile dokładnie wypadków udało się uniknąć dzięki tego rodzaju systemom - dodaje M. Lindberg. - Lecz kierowcy, którzy z tego czy innego powodu słyszą nasz nowy sygnał ostrzegawczy, brzmiący jakby przejechać przez wyżłobioną linię krawędziową, docenią pomoc.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.